شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶

گفتگو با برگزیدگان طرح «مأموریت کتابخانه من» / ۱۶

کتابداران بهترین مرجعِ شناخت نیازها و مشکلات محل خدمت‌شان هستند

وجيهه حسيني

کتابدار کتابخانه عمومی دکتر عباس حری مشهد، در نظر گرفته شدن نظرات و دیدگاه‌های کتابداران و ایفای نقش آنها در برنامه‌ریزی کتابخانه‌هایشان را مهم‌ترین امتیاز طرح «مأموریت کتابخانه من» عنوان کرد.

وجیهه حسینی مسئول کتابخانه عمومی دکتر عباس حری مشهد (استان خراسان‌رضوی) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تصمیمش برای پیوستن به طرح «مأموریت کتابخانه من» بیان داشت: مهم‌ترین مشخصه انگیزشی طرح، فراهم بودن بستر مناسب برای مشارکت کتابخانه‌ها در تدوین برنامه‌های راهبردی‌شان است. همین جذابیت عاملی مهم در تصمیم به شرکت در این طرح بود.

وی در ادامه افزود: در قالب این طرح می‌توانستیم با کمک آموزش‌ها  مشاوره‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده و مرحله‌ به مرحله، با درنظر گرفتنِ نیازهای بومی و محلی‌مان برای کتابخانه برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم بهترین خدمت‌رسانی ممکن را چه برای اعضاء و چه افرادی که پیش از این فرصت حضور در کتابخانه نداشتند اجرا کنیم.

این کتابدار با تأکید بر لزوم انجام کار پژوهشی، پیش از برنامه‌ریزی برای این طرح، خاطرنشان کرد: پس از بررسی دقیق بافت فرهنگی و اجتماعی ساکنین محله شفا (منطقه پیرامونِ کتابخانه) و تعامل با شهرداری منطقه ۲ مشهد، موفق شدیم به پژوهش‌ گسترده‌ای که آنها در این خصوص انجام داده بودند دسترسی پیدا کنیم. در این سلسله پژوهش‌ها که با موضوع آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی در این منطقه انجام شده بود، مسائل و مشکلات با اولویت‌بندی بیان شده بودند که در این میان، «کمبود نشاط اجتماعی در خانواده‌ها» در فهرست یافته‌های آماری بود.

حسینی افزود:‌ برای تدوین طرح مأموریت‌ِ کتابخانه‌ دکتر حری، بانوان را انتخاب و تلاش کردیم از طریق آگاه‌سازی و توانمند کردن آنها، تزریق روحیه و نشاط به خانواده‌ها را کلید بزنیم. هدف اصلی‌مان در این طرح را بر محور برگزاری کارگاه‌های افزایش نشاط اجتماعی استوار کردیم و در این راه نیز از اساتید مورد تأیید اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی در این حوزه کمک گرفتیم و از آنها خواستیم تا ما را در برپایی و اجرای آن یاری کنند.

وی با اشاره به گروه هدف کتابخانه عمومی دکتر حری در این طرح، عنوان کرد: پیش از هر چیز با نامگذاری طرح‌مان به «بهبود زندگی بانوان محله شفا» کارمان را با شناسایی بانوانی که متمایل به حضور و همراهی با ما در این طرح بودند آغاز کردیم. جامعه خدمت‌گیر ما بانوان خانه‌دار بودند و تلاش کردیم به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های فرهنگی در محله تلاش کنیم تا برنامه‌هایی متناسب با آنها و با هدف شاداب‌سازی اجتماعی در کتابخانه برگزار کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: پس از همفکری با دفتر برنامه‌ریزی نهاد تصمیم بر آن شد تا کارگاه‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم. بواسطه آشنایی با بافت فرهنگی و آشنایی‌ای که از نحوه مواجهه بانوانِ منطقه با فضای مجازی داشتیم، متوجه شدیم که کارگاه‌های ما در این بستر، علی‌رغم تلاش ما با استقبال گسترده‌ای مواجه نخواهد شد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم محدوده مشارکت را وسعت بدهیم و با اطلاع‌رسانی گسترده در سایر مناطقِ همجوار، شرکت‌کنندگان بیشتری را به این کارگاه‌های مجازی دعوت کنیم.

حسینی با تقدیر از اعتماد نهاد به کتابداران در این طرح، گفت: کتابداران هر کتابخانه بهترین مرجعِ شناخت نیازها و مشکلات محل خدمت‌شان هستند و اعتماد به آنها در طراحی و برنامه‌ریزی خدمت‌رسانی، تصمیمی کارساز و کارگشا در اداره امور کتابخانه‌ها است. در این دوره ما آموزش‌های فراوانی را پشت سر گذاشتیم و شناخت جامعی در اجرای صحیح طرح پیدا کردیم و اکنون بسیار امیدواریم بتوانیم بهترین خدمات را برای مراجعین کتابخانه‌مان برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: طرح‌هایی که با مشارکت نهاد و کتابداران انجام می‌شود اغلب موفق می‌شوند. این نگاه که کتابداران تنها به وظایف روزمره‌شان اکتفا نکنند و مثل همین طرح، نقشی اساسی در برنامه‌ریزی کتابخانه‌هایشان داشته باشند و از نظرات و دیدگاه‌های آنها استفاده شود، یک عامل کاملاً انگیزشی برای آنها خواهد بود.

این کتابدار در پایان صحبت‌هایش با ابراز امیدواری به استقبال بیشتر از این طرح گفت: انعکاس عمومی طرح‌های پذیرفته‌شده کتابخانه‌ها قطعاً باعث تشویق کتابداران خواهد شد. استنباطم این است که در مراحل و فازهای بعدی طرح «مأموریت کتابخانه من» شاهد استقبال بیشتر کتابخانه‌ها و کتابداران باشیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 1 =